سایپا و ایران خودرو

آمارهای فروش دو خودروساز بزرگ کشور که در سایت کدال سازمان بورس منتشر شده نشان می‌دهد دو محصول لاکچری ایران خودرو و سایپا یعنی تارا و شاهین نتوانستند به اهدافی که برای فروش آنها در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده بود، جامه عمل بپوشانند.

سایت شماره یک:

ایران‌خودرویی‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند تا در سال جاری در مجموع ۷۵ هزار دستگاه انواع تارا را در خطوط تولید تکمیل و روانه بازار کنند؛ اما بررسی آمارهای فروش این خودروساز نشان می‌دهد آنها حدود ۲۲ هزار دستگاه از این محصول سواری خود را در بازه زمانی یاد شده برای مشتریان فاکتور کرده‌اند، بنابراین ایران‌خودرویی‌ها تنها موفق شدند به ۳۰ درصد برنامه‌ریزی انجام شده برای فروش تارا پایبند باقی بمانند.

درست است که هنوز یک ماه تا پایان سال باقی مانده؛ اما بعید است ایران‌خودرو طی بازه یاد شده عقب‌ماندگی ۵۳ هزار دستگاهی خود در تولید و عرضه انواع تارا را جبران کنند.

دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا نیز در فروش شاهین با عقب‌ماندگی روبه‌رو است. این خودروساز نیز در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده بود تا ۶۰ هزار دستگاه شاهین را تولید و برای مشتریان خود شماره‌گذاری کند؛ اما بررسی آمار فروش نارنجی‌های جاده مخصوص نشان می‌دهد این خودروساز تا پایان دومین ماه از زمستان امسال تنها حدود ۳۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه شاهین را به بازار عرضه کرده است، بنابراین با توجه به هدف‌گذاری ۶۰ هزار دستگاهی برای فروش این خودرو، سایپایی‌ها به میزان حدود ۴۹ درصد از هدف‌گذاری انجام شده توسط مدیران ارشد خود برای فروش شاهین جا مانده‌اند.

اما بررسی ریز آمار فروش یازده ماه این دو خودروی لاکچری ایران خودرو و سایپا نشان می دهد کف و سقف فروش تارا به ترتیب مربوط به ماههای خرداد و دی ماه بوده است. ایران خودرویی ها در خردادماه امسال تنها حدود ۴۰۰ دستگاه تارا را برای متقاضیان این خودرو فاکتور کردند، بنابراین در یازده ماهه امسال فروش ۴۰۰ دستگاهی کف آمار فروش این خودرو پساتحریمی را تشکیل می دهد؛ اما سقف فروش ایجاد شده در دی ماه ۱۴۰۱ روی تیراژی در چهار هزار و ۲۸۰ دستگاه قرار گرفته است. این تیراژ فروش بیشتر عدد عرضه تارا را تا پایان بهمن ماه سال جاری نشان می دهد.

اما به سراغ شاهین برویم. این خودروی گران‌قیمت سایپایی‌ها کمترین فروش را در فروردین ماه ۱۴۰۱ در کارنامه خود ثبت کرد. نارنجی های جاده مخصوص در اولین ماه از فصل بهار امسال حول و حوش هزار و ۳۶۰ دستگاه شاهین را روانه بازار کردند؛ اما سقف فروش شاهین در دی ماه ایجاد شد. خودروسازی سایپا در بازه یک ماهه دی توانستند نزدیک به چهار هزار و ۱۹۰ دستگاه شاهین را به متقاضیان این خودرو عرضه کنند.

اما فروش نکنیم در شرایطی که مدیران خودروساز آبی و نارنجی جاده مخصوص امید زیادی به فروش دو محصول لاکچری خود در سال جاری بسته بودند؛ اما شاهد بودیم که کورس این دو خودرو در جاده مخصوص نافرجام ماند و هیچ کدام از محصولات تارا و شاهین نتوانستند به برنامه ریزی انجام شده برای فروش در سال جاری متعهد بمانند.

منبع: قدس آنلاین

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر