قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

قیمت دلار روز گذشته کاهشی شد. بازار ارز متاثر از سیگنال دبیر کل حزب‌الله در خصوص جنگ اسرائیل و حماس، آرامش نسبی را به بازارهای مالی برگرداند. فعلا توجه معامله‌گران بازار ارز با وجود تشدید تحریم‌ها، بر عدم دخالت ایران در درگیری‌های منطقه خاورمیانه متمرکز است.

سایت شماره یک:

قیمت دلار ثابت نیست. قیمت دلار مدام در نوسان است. قیمت دلار هرروز تغییر می کند. قیمت دلار امروز افزایشی شده است. برای اطلاع بیشتر از قیمت دلار مطلب زیر را بخوانید.

قیمت دلار روز گذشته با روند کاهشی به کانال ۵۱ هزار تومانی برگشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

در هفته گذشته بسیاری از فعالان بازار ارز انتظار داشتند با سخنرانی دبیر کل حزب‌الله لبنان آتش جنگ شعله‌ورتر و بازارهای مالی صعودی شود؛ اما نه تنها این سخنرانی، که تشدید تحریم‌ها نیز قیمت دلار را افزایش نداد. برخی معامله‌گران سیگنال نزولی بازارهای همسایه و نرمش در سخنان سیدحسن نصرالله را دلیل آرامش بازار ارز در نخستین روز هفته توصیف کردند.

کارشناسان اقتصادی اما معتقدند تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار به قیمت دلار روند کاهشی داده است. آنها می‌گویند در ماه‌های آینده صعود اسکناس دلار اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا صنایع بالادستی کشور، خود را با دلارهایی با قیمت بیشتر، وفق داده‌اند.

در حالی که بعد از سخنرانی سید حسن نصراله احتمال پایان قریب‌الوقوع درگیری حماس و إسرائیل نیز می‌رفت اما بعد از ظهر دیروز خبرگزاری مهر به نقل از رویترز عنوان کرد که جنبش حماس، برای جنگ طولانی‌مدت در غزه برابر ارتش اسرائیل آمادگی دارد. در این گزارش آمده است منابع نزدیک به جنبش مقاومت اسلامی حماس در گفتگو با خبرگزاری رویترز تاکید کردند که این جنبش برای جنگی طولانی‌مدت در غزه آمادگی دارد و قادر است جلوی پیشروی نیروهای اشغالگر اسرائیلی را تا مدت‌ها بگیرد و در نهایت این رژیم را وادار کند به آتش‌بس تن دهد. در همین راستا واشنگتن احتمال می‌دهد حماس بخواهد نیروهای زمینی اسرائیلی را به داخل خیابان‌های غزه کشانده و ضربه سختی به آن‌ها وارد کند.

این موضوع هر چند در روزهای آینده برای بازارهای مالی از اهمیت زیادی برخوردار است، اما به نظر می‌رسد مطابق روال برخی اخبار مهم که سابقا منتشر می‌شد، بازار ارز اثر اخبار مربوط به جنگ حماس و إسرائیل را پیشخور کرده است. بنابراین تا زمانی که پای ایران به این درگیری باز نشود تشدید درگیری در نوار غزه تاثیر بلند‌مدت و شارپی بر بازارهای مالی نخواهد گذاشت.

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه همانند دلار تهران کاهش داشت. در بازار هرات، دلار با رشد ۸۰۰ تومانی با قیمت ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با افت  ۷۰۰ تومانی با رقم ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز گذشته ۱۳ آبان در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۳۰۹ تومان عرضه شد و ۱۰ تومان رشد داشت. دلار حواله نیز با ۹ تومان افزایش با رقم ۳۷ هزار و ۵۵۴ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۴ هزار و ۸۹۵ تومان معامله شد و کاهش ۷۰۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۴ هزار و ۳۳۵ تومان تعیین شد و ۸۱۷ تومان رشد داشت. یوروی حواله نیز با رقم ۴۰ هزار و ۳۰۴ تومان قیمت‌گذاری شد و ۷۲۶ تومان رشد داشت. این مقدار رشد در قیمت یورو از ابتدای سال تا کنون رخ نداده بود.

روز گذشته درهم امارات با کاهش ۱۳۰ تومانی با رقم ۱۴ هزار و ۵۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۲۵ تومان عرضه شد و رشد دو تومانی داشت.  اسکناس درهم نیز با همین مقدار افزایش با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۸ تومان عرضه شد.

 

قیمت ارزهای موثر

روز پنجشنبه اسکناس یورو با رقم ۵۵ هزار و ۶۱۳ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۳ هزار و ۵۱۸ تومان تعیین شد و ۳۱۳ تومان کاهش داشت. یوروی حواله نیز با رقم ۳۹ هزار و ۵۷۸ تومان قیمت‌گذاری شد و ۲۰ تومان افت داشت.

روز پنجشنبه درهم امارات با رشد ۱۵۰ تومانی با رقم ۱۴ هزار و ۲۷۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۲۳ تومان عرضه شد و رشد پنج تومانی داشت. اسکناس درهم نیز با همین مقدار افزایش با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۵ تومان عرضه شد.

تاثیر جنگ خاورمیانه بر اقتصاد ایران

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی با تاکید بر اثر هیجانی اخبار جنگ منطقه بر بازار ارز، به تجارت‌نیوز گفت: «نرخ تعادلی دلار در اقتصاد ایران بالاتر از اعداد فعلی است و نقدینگی همچنان رو به رشد است. این در حالی است که رخدادها و تنش‌های هفته گذشته در منطقه، قیمت دلار را به شکل هیجانی بالا برد اما تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نداشت.»

وی با تاکید بر تداوم نوسان محدود در بازار ارز همانند هفته‌های اخیر گفت: «باید توجه داشت با تغییرات دو سه هزار تومانی قیمت، بازار روند نمی‌گیرد. شاید بازارساز توانایی این را داشته باشد که در کوتاه‌مدت با عرضه یا عدم عرضه، به بازار جهت دهد، اما در بلندمدت، نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.»

شکست سقف قبلی دلار بعید است

این کارشناس اقتصادی به تاثیر سیاست خبردرمانی سیاست‌‌گذار بر بازار ارز اشاره کرد و افزود: «فرایندهای سیاسی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند و با توجه به اینکه دلار پیشران سایر نرخ‌‌ها در اقتصاد ایران است، روندهای بعدی را تعیین می‌کند.»

وی اضافه کرد: «در حال حاضر قیمت بخشی از کالاها با نرخ دلار گران‌تر از بازار معامله می‌شوند. بنابراین، در بازار حباب قیمتی وجود دارد. شکل‌گیری روند در بازار ارز مستلزم شکسته شدن سقف قبلی است. اینکه قیمت این اسکناس روند جدیدی آغاز کند و سقف قبلی را بشکند، فعلا بعید است.»

مطالعه بیشتر:پیش بینی قیمت طلا و سکه 10 آبان 1402 / بازار طلا کاهش روزهای گذشته را جبران کرد

مشکانی پیش از این نیز ارزش ذاتی دلار را کریدور هفتم عنوان کرده و گفته بود: «معمولا یک تا دو سال طول می‌کشد که نقدینگی اثر خود را بر قیمت دلار بگذارد. به همین دلیل با پیک قیمتی که گذرانده‌ایم، زود است که شاهد پیک دوم و رشد شارپی قیمت دلار باشیم. در اقتصاد ایران کوتاهترین فاصله‌ میان دو پیک قیمتی حدودا دو ساله است و اکنون حدود ۹ ماه از آخرین سقفی که دلار زده می‌گذرد.»

دلار دولتی از گزند جنگ در امان است

فردین آقابزرگی، دیگر کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دلار در پنج تا ۱۰ سال اخیر کمترین بازدهی را در میان سایر بازارها داشته است به تجارت‌نیوز گفت: «اصلی‌ترین دلیل بازدهی ناچیز این اسکناس، کنترل و مدیریت قیمت دلار است. متاسفانه نگاه خاصی که دولت به بازار ارز دارد، اجازه و مجال وجود یک قیمت شناور و آزاد را به دلار نمی‌دهد.»

وی افزود: «آنچه در حال حاضر مورد محاسبه و تحلیل کارشناسان و فعالان بازار قرار گرفته، نرخ ارز در تالار مبادلات طلا و ارز نیماست که در روزهای اخیر حتی با وجود جنگ حماس و اسرائیل، نوسان خاصی نداشته است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ ارز دولتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تا ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: «تعیین نرخ فروش محصولات شرکت‌ها، نرخ تسعیر ارز، نرخ تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی همان نرخ‌ارزی است که کمترین نوسان را دارد.»

جهش شارپی دلار منتفی شد

وی با بیان اینکه عوامل دیگری برای شناسایی و محاسبه نرخ‌ واقعی ارز وجود دارد، تاکید کرد: «نرخ تتر حدود ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان است. اما در حال حاضر نرخ واقعی و موثر ارز کالاهای وارداتی و لوکس، کالاهای الکترونیک، لوازم خانگی و حتی خودرو با دلار بیش از ۶۵ هزار تومان تسعیر می‌شود.» آقابزرگی افزود: «بنابراین ما سه نوع نرخ برای ارز داریم، ارز دولتی، قیمت تتر و نرخ موثر با احتساب هزینه‌های مالی.»

وی در خصوص روند قیمت دلار در کوتاه‌مدت خاطرنشان کرد: «از ابتدای روز گذشته، بازارهای مالی و سرمایه‌ای به ثبات نسبی رسیده‌اند. تنش، پشت ‌سر گذاشته شده و انتظار جهش شارپی چه برای دلار چه برای سکه نداریم.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر روند باثبات بازار ارز در روزهای آینده گفت: «تا زمانی که دولت برعکس و برخلاف منافع تولیدکننده و صادرکننده قصد تقویت پول ملی را دارد، ما با همین چالش‌هایی که در صنعت و تولید وجود دارد، مواجه هستیم و کماکان این روند ادامه دارد.»

آلارم صعود دلار به صدا درآمد؟

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه احتمال ورود دلار به کانال ۵‍۱ هزار تومانی در پایان هفته گذشته وجود داشت به تجارت‌نیوز گفت: «طی روزهای اخیر موضوع مورد اهمیت در بازار ارز، کف‌سازی و تثبیت قیمت دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی است.»

وی با تاکید بر اینکه احتمال حرکت دلار به سمت سقف کریدور زیاد است، خاطرنشان کرد: «تثبیت قیمت در کریدور جدید به معنای این است که حرکت صعودی دلار شروع شده است. متغیرهای اقتصادی کلان کشور همه دال بر افزایش قیمت این اسکناس هستند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آمار رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص فروش نفت گفت: «در ماه‌های گذشته بسیار بر موضوع فروش نفت توسط مقامات مسئول تاکید می‌شد. اما با نفی این موضوع توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه که گفت درآمدهای نفتی کشور محقق نشده است، به نظر می‌رسد زنگ خطر برای معامله‌گران بازار ارز به صدا درآمد.»

وی با بیان اینکه پارامترهای کلان اقتصادی به ضرر کاهش قیمت دلار است افزود: «به نظر می‌رسد هرچه به سمت انتهای سال می‌رویم توان بازارساز برای ادامه دادن سیاست سرکوب سخت خواهد شد. زیرا مسائل کلان اقتصادی کشور باعث رشد قیمت این اسکناس خواهند شد.»

حق‌شناس در خصوص روند قیمت دلار در هفته پیش رو اظهار داشت: «به نظر می‌رسد این هفته قیمت بین کانال ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان نوسان خواهد داشت و ممکن است به سقف کانال ۵۱ هزار تومان نیز نزدیک شود. اما توانایی عبور از این محدوده فعلا برای دلار فراهم نیست.» وی تاکید کرد: «احتمال برگشت دلار به کف کانال ۵۰ هزار تومان نیز وجود دارد اما دلار فعلا توانایی شکستن کریدور جدید به سمت پایین را ندارد.»

اگر برجام رخ ندهد، دلار چند تومان می‌شود؟

جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش ریسک‌های سیستماتیک در بازارهای مالی متعاقب درگیری‌ میان حماس و اسرائیل، به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به رشد تقاضا برای دارایی‌های امن نظیر طلا و دلار در مواقع بحرانی، افزایش تقاضا و متعاقب آن رشد قیمت در این بازارها دور از انتظار نبود. اما فعلا بازار به رخدادهای منطقه عادت کرده و شرایط، کمی تعدیل شده است.»

وی افزود: «در تمام بازارها و اقتصادهای دنیا اخبار، نوسانات چند ساعته روی ارز کشورها دارد؛ اما در میان‌مدت و بلندمدت تاثیر چندانی بر روند قیمت‌ها ندارد. بنابراین اگر ریسکی وارد بازار نشود اسکناس دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی تثبیت می‌شود.»

وی با اشاره به سیاست‌های انقباضی دولت و رکود در تمام بازارها در هفت ماهه نخست سال گفت: «هر کاهشی در بازار ارز به خاطر سیاست‌های انقباضی دولت است و این اقدامات، فنر فشرده دلار را فشرده‌تر می‌کند. این در حالی است که رشد ۳۰ درصدی پایه پولی نشانه کاهش‌های دستوری قیمت دلار است.»

فلاحیان خبردرمانی و رویدادهای مساعد سیاسی را از عوامل محدودکننده رشد قیمت دلار عنوان کرد و افزود: «در ماه‌های آینده با افزایش نقدینگی و تورم، روند قیمت دلار رو به بالا خواهد بود. اگر برجامی رخ ندهد و تمام مذاکرات، گفتاردرمانی باشد شاهد رشد تند و شارپی در بازار ارز خواهیم بود.»

تگ های مرتبط

ارسال نظر