سردار آزمون، ستاره ایرانی زنیت سن پترزبورگ، جایگاه ویژه‌ای در فوتبال روسیه دارد.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، سردار آزمون تنها به یک گل نیاز دارد تا در رده سیزدهم گلزن‌ترین بازیکن تاریخ لیگ روسیه (با 86 گل) قرار گرفته و بهترین گلزن خارجی این رقابت‌ها شود.

با این حال رسیدن به جمع 10 نفر  برتر چندان کار سختی نیست و تنها به سه گل دیگر از سوی این بازیکن نیاز دارد اما قرار گرفتن در جمع سه گلزن برتر با 139، 143 و 147 گل زده کار دشواری به نظر می‌رسد.

در هر حال نام این بازیکن به عنوان یکی از موفق‌ترین لژیونرهای لیگ روسیه در تاریخ ماندگار خواهد شد و رسیدن به رکوردهای او کار آسانی نخواهد بود.  نزدیک‌ترین دنبال کننده او دنی است که 68 گل زده و بازنشسته شده است.

با این حال ما باور داریم که این بازیکن، قهرمان اصلی فوتبال روسیه در سال 2021 بوده است. آزمون فصل گذشته بار دیگر با زنیت قهرمان شد. مصدومیت او در این فصل نشان داد که زنیت بدون حضور این بازیکن کمتر می‌برد و گل‌های کمتری به ثمر می‌رساند.

آزمون همچنین بازیکنی است که زیر نظر بسیاری از باشگاه‌های اروپایی قرار گرفته و بسیاری از تیم‌ها به صورت جدی خواهان جذب او هستند. وقتی این بازیکن روی فرم باشد هیچکس جلودار او نیست و می‌تواند دفاع حریف را بهم بریزد.

انتظار می‌رود که این بازیکن به زودی راهی اروپا شود اما تا هنوز در روسیه حضور دارد، وقت آن است که نگاهی به زندگی شخصی او داشته باشیم و 20 داستان روایت نشده از او را مورد بررسی قرار دهیم!

1. نام سردار به معنای تجلیل شده و محترم است.

2. او در خانواده‌ای والیبالی به دنیا آمد:« مادرم مربی است و پدرم دوبار جایزه بهترین بازیکن آسیا را دریافت کرده است. خواهرم برای تیم ملی ایران بازی می‌کرد.» سردار نیز از این قاعده مستثنی نبود و در سطح جوانان والیبال بازی کرده اما در نهایت به سوی فوتبال آمد.

3. والیبال آزمون در بین بازیکنان زنیت از همه بهتر است. پرش‌های والیبالی او در کودکی کمکش کرده تا در گلزنی با سر موفق باشد، مانند گلی که در بازی برابر اسپارتاک به ثمر رساند. او در تعطیلاتش معمولا به سالن والیبال می‌رود.

4. او هنوز با خانواده‌اش زندگی می‌کند: این موضوع در زمان حضور او در کازان و روستوف هم وجود داشت و حالا در زنیت ادامه پیدا کرده است. والدین او نه تنها افرادی دوست داشتنی به نام‌های خلیل و مریم هستند که تتوی اسم‌شان روی بدن سردار دیده می‌شود و تمام گل‌های او به آنها تقدیم می‌شود، بلکه مشاور فوتبالی این بازیکن نیز هستند.

5. پدر او مربی خصوصی سردار است و توصیه‌هایی درباره بازی و آمادگی بدنی به این بازیکن می‌کند. بردیوف در روبین و روستوف به خلیل اجازه می‌داد که در زمین تمرین حاضر شود و به این موضوع دقت کند که کار روی ماهیچه برای پسرش اهمیت زیاد دارد. مادرش نیز وظیفه آشپزی و آماده کردن غذا برای سردار در روز پس از بازی را برعهده دارد.

6. او در سال 2012 از تیم ملی ایران برای شرکت در جام کشورهای مشترک المنافع به سن پترزبورگ آمد و با هفت گل در شش بازی به عنوان بهترین بازیکن این تورنمنت انتخاب شد. در حالی که رقبایی مثل آنتون زابولوتنی، استانیسلاو کریتسیوک و خورن بایرامیان داشت.

7. سردار پس از پیوستن به روبین گاهی مجبور می‌شد برای حل مشکل خدمت سربازی به ایران سفر کند. در حال حاضر همه چیز حل شده است، او به دلیل بازی برای تیم ملی می‌تواند پس از 30 سالگی به خدمت سربازی برود.

8. انتقال از روبین به روستوف می‌تواند یک فرار لقب بگیرد: این بازیکن در حالی به باشگاه جدیدش رفت که کازان برای اردوی تمرینی به اتریش رفته بود و خودسرانه در یک بازی دوستانه هم برای روستوف به میدان رفت.

داستان شکایت روبین به دادگاه عالی ورزش و کمیته حقیقت‌یاب نتیجه‌ای نداشت و در نهایت سردار به جنوب روسیه رفت و توانست در لیگ قهرمانان در جریان پیروزی برابر بایرن به میدان برود.

9. وقتی آزمون برای روستوف بازی می‌کرد، عکسی از او منتشر شد که ژاکت زسکا را به تن داشت. بعدها مشخص شد که پدرش چون از این لباس خوشش آمده بود آن را برای پسرش خرید و سردار آن را برای تمرینات بدنسازی و چربی‌سوزی به تن می‌کرد.

10. پس از عدم موفقیت تیم ملی ایران در جام جهانی 2018، زندگی آزمون تغییر کرد:

او مستقل‌تر از قبل شد، بردیوف پیش از این تورنمنت گفت:« من نمی‌توانم اجازه جدایی سردار را بدهم، در غیر این صورت او ناپدید خواهد شد چون آماده رفتن به باشگاهی دیگر نیست.» پس از این رقابت بود که آزمون رفتارش را تغییر داد، بیشتر تمرین کرد و افراد نزدیک به این بازیکن دیگر او را تنبل خطاب نمی‌کردند.

آزمون در جام جهانی گلی به ثمر نرساند، آزارهایی در ایران به او خانواده‌اش رسید و تصمیم گرفت از تیم ملی کناره‌گیری کند اما در اکتبر 2018 برگشت. چرا؟ بردیوف او را متقاعد کرد.

11- آزمون قبل از هر بازی 15 دقیقه با هدفون قرآن گوش می‌کند و به نوعی در شرایط دشوار اینگونه به خودش آرامش می بخشد.

12- او عاشق اسب است. سردار در ایران اصطبل مخصوص به خودش را دارد که چندین اسب گران قیمت و فوق العاده در آن وجود دارد. یک بار باشگاه روبین کازان به سردار قول داد که در صورت گلزنی در لیگ قهرمانان یک اسب به او هدیه دهد. او این کار را انجام داد اما باشگاه به او یک اسب بدون اصالت خاصی اهدا کرد این ناراحتی آزمون را در پی داشت.

13- سردار آزمون یک پیراهن ویژه مخصوص هواداران ایرانی خود پخش کرد که روی آن لوگوی نایک  مشاهده نمی‌شود. نایک در تابستان 2018 درست قبل از جام جهانی به دلیل تحریم های آمریکا از همکاری با تیم ملی ایران خودداری کرد و برای بازیکنان هم کفش نفرستاد.

14- در مارس 2019 و هنگامی که سردار آزمون در تعطیلات به سر می برد به سیل زدگان شهر گلستان کمک کرد.(در آن زمان تقریباً 300 میلی‌متر بارندگی ثبت شد و چهار رودخانه طغیان کردند و در مناطق مجاور ایجاد سیل کردند)

15. آزمون از واژه "کالخوز" (به معنای ده، روستا) خوشش می آید و هم باشگاهی های خود را به شوخی دهاتی (کالخوزنیک) می نامد. او اینقدر با این واژه "کالخوز" حال می کند که پس از هت تریک به دروازه تیم "اورال" توپ زردرنگ را برای خودش برداشت و در مصاحبه پس از بازی درباره توپ طلایی پاسخ داد: "این (توپ) زرد، کالخوز جان است، مگه نمی بینی؟".

16- او به لطف دوستی با تیموفی کالاچف با تمامی ناسزاها به زبان روسی آشنا است.

17- آزمون با 80 تا 90 درصد کلمات روسی آشنا است و عموما با اینکه دیگر نیازی به مترجم ندارد شوخی می‌کند. البته گاهی اوقات وقتی که می‌خواهد صحبت های طولانی انجام دهد با کمک مترجم این کار را می‌کند.

18- او به پنج زبان ترکمنی، فارسی، ترکی، روسی و انگلیسی صحبت می کند.  او دومی را در کازان آموخت. آزمون همواره به شوخی می‌گوید که پدرش همه زبان ها حتی ژاپنی و چینی را هم می داند.

19-آزمون 4.1 میلیون فالوور در اینستاگرام دارد (او محبوب ترین بازیکن فوتبال ایران و زنیت است). برای مقایسه این قضیه می توان به 750 هزار فالوور زنیت، 1.2 میلیون فالوور زیوبا اشاره کرد.

20- در تابستان، قرارداد هشت بازیکن زنیت به پایان می رسد؛ زیوبا، راکیتسکی، ازدویف، اروخین، کریتسیوک، سوتورمین، کرژاکوف و آزمون. بعد از این چه خواهد شد؟  این یک داستان دیگر است.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر