رقابت های برق آسای شطرنج قهرمانی جهان با مقام سومی علیرضا فیروزجا به پایان رسید ،مقامی که می توانست با رده اول جابجا شود.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه "، رقابت های شطرنج قهرمانی جهان در رشته  برق آسا در ورشو لهستان شاهد اتفاقاتی در دور آخر رقابت های سریع بود که باورش برای شطرنج دوستان واقعی این رشته سخت و دشوار است .

مگنوس کارلسن قهرمان چندین دوره شطرنج جهان بعد از از دست دادن رکوردش در رسیدن به درجه بالاتر از 2800 توسط نابغه ایرانی دنیای شطرنج علیرضا فیروزجا و کاهش رکورد او به مدت شش ماه نمی خواست دیگر رکوردهاش در رقابت های به جا مانده در دنیای شطرنج را توسط فیروزجا از دست رفته ببیند، در دور آخر رقابت ها در حالی که شانسی برای رسیدن به دیدارهای تایبریک (دو نفر برتر و هم امتیاز در جدول دو دیدار برای تعیین قهرمان با دو رنگ متفاوت مهره ها برگزار می کنند)نداشت و فیروز جا برابر آرونیان پیروز شده بود به ماکسیم وشیه لاگراو باخت تا فیروزجا در عین شایستگی و تنها به خاطر پوئن شکنی کمتر به مدال برنز رقابت ها بسنده کند و نتواند جوانترین قهرمان شطرنج برق آسای جهان شود و دیگر رکورد کارلسن را از دست او بگیرد.هر چند نابغه ایرانی تا اینجا که 18سال سن دارد دو عنوان نایب قهرمانی سریع و سومی برق َآسای جهانی را در کارنامه دارد.

فیروزجا که در دوره گذشته  به مقام نایب قهرمانی رقابت های سریع جهان رسید ،در این دوره بعد از رتبه بیستم در رقابت های سریع و شروع ضعیف در رقابت های برق آسا و شکست برابر کارلسن و مقصودلو در دورهای آخر موتورش روشن شد و در یک قدمی رسیدن به دیدارهای تایبریک مغلوب بی اخلاقی کارلسن شد تا انگیزه هایش برای رسیدن به فینال قهرمانی جهان و گرفتن تاج و تخت قهرمانی جهان از کارلسن بیشتر از گذشته شود.

 

کارلسن بلافاصله بعد از بازی برابر وشیه لاگراو توئیتی کرد و در بخشی از آن نوشت : مطمئناً هیچ شطرنج دوستی نمی خواست علیرضا را در پلی آف ببیند و در ادامه برای دودا و وشیه آرزوی موفقیت کرد.

اتفاقی که قطعاً بازتاب زیادی در دنیای شطرنج خواهد داشت و نشان از ترس کارلسن از فیروزجا دارد و نشان می دهد برای او خیلی مهم بود تا دیگر رکوردش توسط علیرضا شکسته نشود. کارلسن که چند روز قبل در مصاحبه ای با روزنامه مارکا گفته بود، فیروزجا تنها انگیزه او برای دفاع از عنوان قهرمانی جهانی اش است که در این سالها به دفعات از آن دفاع کرده است،حالا باید منتظر علیرضایی باشد که جواز حضور در بین هشت نفر منتخب برگزار کننده نفر فینال قهرمانی جهان برابر کارلسن را کسب کرده است تا پاسخ روشنی از نابغه این روزهای دنیای شطرنج ببیند.پاسخی که می تواند به قیمت از دست دادن قهرمانی جهان باشد.

این رقابت ها برای دو نماینده کشورمان پرهام مقصودلو که برابر هر سه نفر اول پیروز شده بود با رتبه 28 و احسان قائم مقامی با رتبه 63به پایان رسید.

در دیدارهای تایبریک وشیه لاگراو فرانسوی  برابر نماینده میزبان دودا پیروز شد تا به مقام قهرمانی برسد،هر چند مقام او با هدیه کارلسن در دور آخر رقابت ها طعم دلنشینی نخواهد داشت.

تگ های مرتبط

ارسال نظر