سایت شماره یک:

 

 

بیت کوین چگونه ارزش گذاری می شود؟

نیروهای بازار به نام عرضه و تقاضا بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارند. قیمت معمولاً با افزایش تعداد فروشندگان کاهش می یابد یا برعکس. در نتیجه روی فروش و خرید ارزهای دیجیتال بر بازار تاثیرگذارند.

بیت کوین (BTC) یک کوین دیجیتال است که برخلاف ارزهای فیات مانند دلار، پوند، یورو و ین، توسط هیچ دولتی یا نهاد قانونی صادر نمی شود. برای ایجاد، ذخیره و انتقال بیت کوین، شبکه پراکنده ای از کاربران و پروتکل های رمزنگاری مورد نیاز است.

تعداد کسب و کارهایی که بیت کوین را می پذیرند هر روز در حال افزایش است و به رشد ارزش بازار واقعی آن کمک میکند. با این حال، این ارز مجازی به شدت به دلیل مسائل امنیتی و نوسانات با مشکل مواجه شده است. حتی در اوج محبوبیت، یافتن پاسخ های دقیق برای سؤالات رایج مانند آنچه ارزش بیت کوین را تعیین می کند، تعیین کننده قیمت بیت کوین و اینکه آیا بیت کوین ارزش ذاتی دارد یا خیر، چالش برانگیز خواهد بود.

همان پویایی بازار، یعنی عرضه و تقاضا، که بر قیمت سایر کالاها و خدمات تأثیر می گذارد، ارزش بیت کوین را نیز تعیین می کند. اگر تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان باشد، احتمالاً قیمت ها افزایش می یابد یا بالعکس. علاوه بر این، ذکر این نکته ضروری است که قیمت بیت کوین توسط یک نهاد واحد تعیین نمی شود و نمی توان آن را در یک مکان واحد معامله کرد. هر بازار یا بورس بر اساس عرضه و تقاضا قیمت خود را تعیین می کند.

 

چه عواملی می تواند بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد؟

عوامل مختلفی بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد که شامل عرضه و تقاضای بیت کوین، رقابت با سایر ارزهای دیجیتال و اخبار، هزینه تولید و قانونگذاری است.

عرضه و تقاضا

کسانی که علم اقتصادی دارند از قانون عرضه و تقاضا آگاه هستند. با این حال، اگر با این مفهوم آشنا نیستید، در ادامه توضیح مختصری خواهیم داد. طبق این قانون، نیروهای بازار عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت بازار و مقدار یک کالای خاص با یکدیگر همکاری می کنند. به عنوان مثال، تقاضا برای یک کالای اقتصادی با افزایش قیمت کاهش می یابد و فروشندگان مقدار بیشتری از آن را تولید می کنند یا برعکس.

رویدادی به نام هالوینگ بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد، مانند وضعیتی که در آن عرضه بیت کوین کاهش می یابد در حالی که تقاضا برای بیت کوین افزایش می یابد. در نتیجه تقاضای بالا، قیمت بیت کوین صعود خواهد کرد.

بعلاوه، بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو با سقف 21 میلیون بیت کوین ایجاد شد. با این حال، ماینرها پس از رسیدن به این سقف، دیگر بیت کوین جدیدی را برای تایید تراکنش دریافت نخواهند کرد. نصف شدن پاداش بلاک که هر چهار سال رخ میدهد ممکن است بر قیمت بیت کوین در آن نقطه تأثیری نداشته باشد. چیزهایی که ارزش بیت کوین را تعیین می کنند، کاربردهای واقعی آن خواهند بود.

رقابت و اخبار

بیت کوین با رقابت آلتکوین هایی مانند اتریوم (ETH) و میم کوین ها مانند دوج کوین (DOGE) روبرو است و تنوع سبد سهام را برای سرمایه گذاران جذاب می کند. هر گونه ارتقاء توسط ارزهای دیجیتال موجود ممکن است قیمت بیت کوین را در مقایسه با سناریوی کاملاً متفاوتی که در آن بیت کوین تنها ارز دیجیتال موجود بود کاهش دهد. به دلیل پوشش رسانه ای، ممکن است بخواهید دارایی های دیجیتال را با چشم انداز مثبت بخرید و دارایی هایی با آینده مبهم را نادیده بگیرید.

هزینه تولید

هزینه های تولید بیت کوین شامل هزینه های زیرساختی، هزینه های برق برای استخراج و سطح سختی الگوریتم ریاضی (هزینه غیر مستقیم) است. سطوح مختلف سختی در الگوریتم‌های بیت کوین می‌تواند سرعت تولید ارز را کاهش داده یا سرعت بخشد و بر عرضه بیت‌کوین تأثیر بگذارد که به نوبه خود بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد.

چرا نوسانا قیمت بیت کوین زیاد است؟

عدم اطمینان در مورد ارزش ذاتی بیت کوین و ارزش آتی بیت کوین، آن را به یک دارایی بسیار بی ثبات تبدیل می کند.

از آنجایی که مقدار محدودی بیت کوین وجود دارد، هر روز مقدار کمتری بیت کوین جدید ایجاد می شود. برای حفظ قیمت ثابت، تقاضا باید با این نرخ تورم مطابقت داشته باشد. بازار بیت کوین در مقایسه با سایر صنایع بسیار کوچک است و پوشش رسانه ای به تنهایی می تواند قیمت آن را بالا یا پایین ببرد. به عنوان مثال، اخبار مربوط به تمایل تسلا به پذیرش بیت کوین، ارزش آن را به سمت بالا یا برعکس سوق می دهد و قیمت بیت کوین را بسیار پرنوسان می کند.

توییتی مبنی بر توقف فعالیت بلاک چین بیت کوین، ارزش آن را کاهش می دهد و به دنبال آن حجم معاملات بیت کوین نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین، با توجه به نوسانات بالا، آیا قیمت بیت کوین می تواند به صفر برسد؟ از نظر فنی امکان پذیر است. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین با هیچ ارز فیاتی مانند دلار آمریکا یا هر دارایی دیگر مرتبط نیست. در نتیجه مستعد سقوط ارزش است. با این حال، دیده‌ایم که استیبل کوین‌های الگوریتمی مانند ترا Terra USD نیز می‌توانند آشفتگی در بازار ایجاد کنند.

با این وجود، برای اینکه چنین رویداد فاجعه‌باری در مورد BTC اتفاق بیفتد، بسیاری از اتفاقات ناگوار مانند بازار صعودی گسترش‌یافته، از قبل ظاهر می‌شوند تا به سرمایه‌گذاران اجازه دهند از وجوه خود محافظت کنند. همچنین، تخریب معماری پیچیده بیت کوین آسان نیست. با این حال، مشکلات مقیاس پذیری آن ممکن است آینده آن را در معرض خطر قرار دهد. اما این بدان معنا نیست که قیمت بیت کوین به طور ناگهانی به صفر می رسد.

اگر قیمت بیت کوین به صفر برسد چه اتفاقی می افتد؟

اگر قیمت بیت کوین به صفر برسد، بر معامله‌گران، سرمایه‌گذاران نهادی، قیمت سایر ارزهای دیجیتال، شرکت‌های ارزهای دیجیتال و کل سیستم مالی تأثیر می‌گذارد.

اکنون، با فرض اینکه قیمت بیت کوین به صفر کاهش یابد، بر قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز تأثیر خواهد گذاشت. در نتیجه، بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌توانند بسته به نوع سرمایه‌گذاری خود، صرفاً (به طور کامل یا قابل ملاحظه) از زیان خود خارج شوند.

مشتریان ممکن است اعتماد خود را به سیستمی که به نظر می رسد در حال فروپاشی است، از دست بدهند و بر شرکت های ارزهای دیجیتال مانند کوین بیس، بایننس و غیره تأثیر بگذارند که برای جریان تراکنش جهت ایجاد درآمد و رشد سرمایه/سرمایه گذاری به مشتریان وابسته هستند. سرمایه گذاری در این شرکت ها نیز ممکن است به طور کامل متوقف شود یا به میزان قابل توجهی کاهش یابد. به‌علاوه، چنین شرکت‌هایی ممکن است دیگر نتوانند پرسنل لازم برای اداره و توسعه خود را استخدام یا جذب کنند.

علاوه بر این، این موضوع ممکن است، حداقل به طور موقت، بر بقیه سیستم مالی به دلیل موارد زیر تأثیر بگذارد:

فشار نزولی بر سایر دارایی‌ها مانند دارایی‌هایی که برای جمع‌آوری پول برای انجام تعهدات، مانند پرداخت حق‌الزحمه، مارجین کال و غیره به فروش می رسند. همه این موارد بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر میگذارند.

انباشت بدهی ها یا وام های غیرجاری به دلیل عدم پرداخت در پس از دست دادن درآمد و سرمایه.

منبع: نیپوتو

تگ های مرتبط

ارسال نظر