قیمت دلار| قیمت دلار در بازار

قیمت دلار امروز سه شنبه 19 بهمن 1400

سایت شماره یک:

قیمت دلار ارزان شد.قیمت دلار بعد از توافق ایران و آمریکا ارزان شد.قیمت دلار همه را شوکه کرد.قیمت دلار یعنی دوباره گران می شود؟

قیمت دلار در صرافی ملی

امروز دلار در صرافی ملی مانند روز قبل با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در صرافی ملی که روز قبل تا ۲۴,۴۴۸ (بیست و چهار هزار و چهارصد و چهل و هشت ) تومان رسیده بود، امروز - سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۰۸ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۰.۰۴ درصدی به ۲۴,۴۳۸ (بیست و چهار هزار و چهارصد و سی و هشت ) تومان رسید.

قیمت دلار در بازار متشکل

امروز دلار در بازار متشکل برخلاف رشد قبلی با افت قیمت روبرو بوده است، بطوری که دلار در بازار متشکل که روز قبل تا ۲۴,۵۰۳ (بیست و چهار هزار و پانصد و سه ) تومان رسیده بود، امروز - سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۰۸ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۰.۸۴ درصدی به ۲۴,۲۹۷ (بیست و چهار هزار و دویست و نود و هفت ) تومان رسید.

قیمت دلار در سامانه سنا

امروز دلار در سامانه سنا برخلاف رشد قبلی با افت قیمت روبرو بوده است، بطوری که دلار در سامانه سنا که روز قبل تا ۲۴,۵۵۳ (بیست و چهار هزار و پانصد و پنجاه و سه ) تومان رسیده بود، امروز - سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۰۸ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۰.۴۷ درصدی به ۲۴,۴۳۸ (بیست و چهار هزار و چهارصد و سی و هشت ) تومان رسید.

قیمت دلار کانادا

امروز دلار کانادا برخلاف رشد قبلی با افت قیمت روبرو بوده است، بطوری که دلار کانادا که روز قبل تا ۲۱,۰۳۳ (بیست و یک هزار و سی و سه ) تومان رسیده بود، امروز - سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۰۸ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۱.۱۲ درصدی به ۲۰,۸۰۰ (بیست هزار و هشتصد ) تومان رسید.

دلایل نوسانات قیمت دلار 

بازار ارز دربسیاری از موارد متاثر از رویدادهای مهم اقتصادی وسیاسی کشور است. همانطور که اشاره شد عوامل خارجی که به روابط دیپلماتیک بین کشورها به طور مثال ایران و امریکا اشاره دارد در بسیاری از موارد باعث نواسانات در بازار ارز می شود. اما در مقابل دلایل خارجی، در داخل هم اتفاقاتی نظیر افزایش تقاضای دلار، ورود نقدینگی به بازار با کاهش سود سپرده های بانکی، تقاضای دلار برای سفرهای خارجی و بعضا خارج کردن دلار به جای دیگر ارز ها از کشور، درخواست دلار برای واردات کالاهای اساسی و درخواست کاذب دلار به دلیل فشار و فضای روانی در داخل از عوامل نوسان نرخ دلار در بازار ایران است.

 

قیمت حقیقی دلار

در نرخ حقیقی دلار ما می توانیم کالا ها و یا خدمات یک کشور را با خدمات و کالاهای یک کشور دیگر تبادل کنیم. نرخ حقیقی دلار را می توانیم از راه فرمولی ساده بدست بیاوریم؛ نرخ اسمی دلار را در قیمت داخلی محصول ضرب و جواب را تقسیم بر قیمت خارجی آن محصول می کنیم و نرخ حقیقی دلار برای یک محصول مورد نظر را در می یابیم . از آنجاییکه نرخ حقیقی دلار در ترسیم الگوی تجارت و میزان واردات و صادرات هر کشوری موثر است از اهمیتی ویژه ای برخوردار است.در نتیجه نرخ واقعی دلار از شاخص برابری قدرت خرید دلار امریکا به ریال ایران به دست می آید.

قیمت دلار نیمایی

در تاریخ اردیبهشت ماه سال 1397 بانک مرکزی با ارئه طرحی به نام سامانه نیمایی در راستای بهبود بازار ارز و واردات کالا را رونمایی کرد. سامانه نیمایی شامل یک نظام یکپارچه در معاملات ارزی است. این سامانه در راستای فراهم کردن ارز و آسان نمودن تامین ارز برای واردات کالا و ساخن یک فضای مطمئن معاملات برای خریداران و فروشندگان کالا و ارز به وجود امده است.

ساز و کار سامانه نیمایی به این صورت است که خریدار می‌تواند در یک محیط متحد درخواست خرید ارز خود را به فروشندگان بدهد و همچنین فروشندگان به تقاضای افراد و خریداران دسترسی دارد و فروشنده‌ای که بخواهد خدمات ارائه دهد می‌تواند در یک محیط سالم رقابتی خدمات خود را در دسترس خریداران قرار دهد و پیشنهاد خرید ارز خریداران را پاسخگو باشد. به عبارت ساده تر، سامانه ارز نیمایی فضای آنلاین برای تبادل ارز است که در اختیار خریداران و فروشندگان قرار می گیرد.

قیمت دلار فردایی

در این جا منظور دلاری است که شما امروز در بازار خرید و فروش می کنید اما فردای روز خرید خود آن را دریافت می نمایید. در این قیمت گذاری که بر اساس پیش بینی های فعالان اقتصادی در بازار غیر رسمی انجام می شود ممکن است بالا رود یا پایین بیاید و همچنین تابع تمام اتفاقات و نوسانات مختلف است. پس به طور دقیق نمی توان از گران بودن یا ارزن تر بودن دلار فردایی صحبت کرد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر