عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: با توجه به افزایش مصرف برق به تناسب رشد جمعیت، کشور از خاموشی در تابستان امسال ناگزیر است.

سایت شماره یک:

 سخنگوی صنعت برق ۳۰ فروردین امسال ابراز امیدواری کرده بود که کشور تابستان را بدون خاموشی پشت سر می‌گذارد؛ به گفته آقای رجبی مشهدی «انتشار جدول خاموشی‌های ناشی از کمبود تولید برق در دستور کار نیست.»

مسئولان صنعت برق می‌گویند ایران تابستان پارسال رشد نزدیک ۸ درصدی را در تقاضای مصرف برق داشته و وزارت نیرو هم ۱۰۰ برنامه عملیاتی برای «عبور موفق» از تابستان ۱۴۰۱ دارد.

وزارت نیرو از قرار گرفتن برنامه‌های تأمین و تولید برق در دستور کارش خبر داد و آقای محرابیان وزیر نیرو ۱۵ فروردین ماه امسال گفت که «پیش بینی شده مجموعاً ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود.»

او پس از نشست با کمیسیون انرژی مجلس گفت وزارت نیرو تا ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات از ظرفیت ۶ هزار مگاواتی را در چارچوب طرح‌های نیروگاه‌‍‌های حرارتی تأمین می‌کند که بخشی از آن، تا تابستان بهره برداری خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور در روزهای پایانی فروردین ماه تأکید کرده «در زمان اوج مصرف برق، خاموشی رخ ندهد.» آقای مخبر از وزارت نیرو خواست تا به کمک بانک‌ها، با توسعه نیروگاه‌های تولید برق، کمبود‌ تولید آن جبران شود.

خاموشی‌های دو سال اخیر در استان‌های مختلف کشور با واکنش مردم و فعالان صنعتی مواجه شده که به اعتقاد کارشناسان علت این اتفاق، متوازن نبودن تولید، توزیع و انتقال برق در ایران و فرسودگی خطوط انتقال است.

با این حال به گفته وزیر نیرو، زمستان ۱۴۰۰ در بخش خانگی بدون خاموشی گذرانده شد و بخش تولیدی هم کمترین محدودیت را در استفاده از برق داشته است.

بر اساس قانون هوای پاک، وزارت نیرو سالانه باید حداقل ۳۰ درصد ظرفیت مورد نیاز برق کشور را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کند اما دیوان محاسبات دی ماه پارسال گزارش داد «میزان افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق کشور از انرژی‌های تجدید پذیر در سال ۹۸ تنها ۵.۵ درصد بوده که این میزان در سال ۹۹ به ۲ درصد کاهش یافته است.»

در این گزارش آمده در سال‌های ۱۳۹۸ و ۹۹ سهم کل ظرفیت برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر یک درصد بوده.

تگ های مرتبط

ارسال نظر